E-learningPorady

Ile jest wart dobry pomysł? W e-learningu wartość tę mierzymy trzema kryteriami: skutecznej metodyki, innowacyjności oraz, dość prozaiczną choć bardzo ważną, praktyczną możliwością przełożenia go na intuicyjne szkolenie.

Co za dużo to chaotycznie

Bywa tak, że myśląc o szkoleniu, w głowie mamy dużo pomysłów. Częstą sytuacją jest także to, że pracujemy w wieloosobowym zespole, gdzie panują sprzeczne opinie co do koncepcji itp. Co wtedy? Jak uniknąć chaosu, który odbije się na jakości szkolenia? W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa z kierownikiem projektu i doświadczonym metodykiem. Taka burza mózgów bywa bardzo konstruktywna, nadaje jeden tor myślowy procesowi twórczemu.

Iskra

Zacznijmy od przesłanki, która skłania nas do zwrócenia się do firm oferujących szkolenia e-learningowe. Najczęściej potrzeba wynika ze zmian prawnych, proceduralnych, konieczności wdrożenia nowego pracownika, wprowadzenia nowego produktu do oferty i innych.  To co chcemy przekazać, zainicjować jest bez wątpienia bardzo ważne.

Szkolenie dobrze skrojone

Nie mniej istotne jest jednak w jaki sposób tę wiedzę opakujemy. Sposobów i możliwości jest mnóstwo. Tutaj trzeba zadać sobie kolejne pytanie: kim są odbiorcy naszego szkolenia? Co o nich wiemy? Im więcej posiadamy informacji, tym będziemy w stanie bardziej dopasować możliwości do uczestników.

 

Zadaj sobie pytanie: kim są odbiorcy Twojego szkolenia? Co o nich wiesz?

Co warto wziąć pod uwagę tworząc szkolenie?

Język

Chodzi o to, by każdy, nowo zatrudniony pracownik też, zrozumiał wszystkie treści. Słownictwo potoczne jest wykluczone. Zwróć także uwagę , czy nie jest zbyt specjalistyczne, przeintelektualizowane. Jeśli użycie terminów bardzo specjalistycznych jest konieczne rozważ umieszczenie słownika w szkoleniu, w taki sposób aby uczestnik miał do niego dostęp w każdej chwili.

Szczególną sytuacją jest szkolenie dotyczące procedur lub regulacji prawnych. Czy da się je zrobić „po ludzku”? Trzeba! Warto zaangażować się, aby język był zrozumiały i atrakcyjny dla użytkownika. Tylko wtedy będziemy w stanie utrzymać jego uwagę i chęć do zdobywania wiedzy.

Wiek

Jeśli nasi uczestnicy są z tego samego pokolenia wykorzystajmy to! Zastosujmy akcenty charakterystyczne dla tej generacji typu znana kreskówka, serial, element garderoby. Uruchomione wspomnienia wpłyną pozytywnie  na przyswajanie nowej wiedzy.

Jeśli natomiast nasi uczestnicy urodzili się w odległych od siebie okresach zastosowane środki i narzędzia muszą być bardziej uniwersalne.

Wykształcenie

Ten czynnik wpływa na ilość i sposób rozmieszczenia tekstu na ekranie, parametry graficzne a także użyte słownictwo.

Stopień technologicznego zaawansowania uczestników

To kolejna rzecz, jaką warto znać na temat uczestników szkolenia. Wbrew pozorom nie zawsze jest skorelowana z wiekiem metrykalnym. Aby nie popełnić błędu najlepiej dowiedzieć się jak często i do czego  uczestnicy używają narzędzi informatycznych.

W następnym artykule omówimy temat szkoleń gotowych, jako rozwiązania szybkiego i bardziej ekonomicznego. Dowiecie się w nim, kiedy opcja ta przynosi najwięcej korzyści. A kiedy lepiej zainwestować w inną opcję.

To tylko niektóre z tematów, które poruszymy. Szkolenie to złożona kwestia, ale, dzięki właściwemu podejściu, nie aż tak skomplikowana.  Zapraszamy w podróż do świata e-learningu. Zaczęliśmy od omówienia roli planu, pomysłu i określenia grupy docelowej. Śledź naszego bloga i wyczekuj kolejnej dawki wiedzy!

Jeżeli chcesz porozmawiać o procesie realizacji dedykowanych szkoleń e-learningowych lub wspólnie z nami opracować takie szkolenie zapraszamy do kontaktu.

 

Sprawdź pozostałe artykuły z cyklu:

W e-learningu podstawą jest dobry plan – jak tworzyć szkolenia online? – cz. 1

Gotowe szkolenie e-learningowe instant – cz. 3

Od potrzeby do dedykowanego szkolenia e-learningowego – cz. 4

Szkolenie online – dobre początkiem profesjonalnego – cz. 5

Plan na efektywne e-szkolenie – cz. 6

Skuteczne case study w e-szkoleniu – cz. 7