E-learningPoradykurs e-learningowy jak go wzkonac

W czasie pandemii, kiedy spora część firm przeszła na pracę zdalną, dużym wyzwaniem okazało się przekazywanie wiedzy oraz zdobywanie kompetencji przez pracowników. Szczególnym wyzwaniem jest także zdalne wdrożenie nowego pracownika. I tu z pomocą przychodzi firmom e-learning. Dobrze opracowane szkolenia, odpowiednio przygotowane wewnętrzne materiały firmowe, a wszystko to dostępne zdalnie. Teraz to podstawa efektywnego kształcenia.

W tym artykule pokażemy Wam jak dbać o rozwój pracowników i zachęcić ich do szkoleń e-learningowych, szkoleń on-line.

Czy da się stworzyć szkolenie, które jest jednocześnie interesujące i wartościowe dla pracowników? Takie, które zaangażuje odbiorców i pozwoli im wracać ponownie do najciekawszych kwestii? Okazuje się, że tak. Mobilność, elastyczność i interaktywność – to tylko niektóre zalety szkoleń e-learningowych.

Osoby, które nie do końca znają specyfikę szkoleń e-learningowych, często podchodzą do tej metody nauki sceptycznie. Na szkoleniach stacjonarnych są zdyscyplinowani, skupieni, tworzą notatki, mimo zmęczenia, które wynika z przyswojenia dużej ilości informacji w krótkim czasie. Szkolenia na platformach mogą być początkowo przyjmowane przez nich z dozą dystansu. To duży błąd, ponieważ prezentowane przez nas szkolenia e-learningowe zostały przygotowane w celu zdobywania wiedzy, doskonalenia kompetencji i umiejętności. Ciekawe case study, infografiki czy angażujące ćwiczenia sprawiają, że nauka jest angażująca i efektywna. Dlatego ważne jest takie opracowanie szkolenia by było atrakcyjne i zachęcało pracowników do skorzystania z niego. A na to m.in. składa się łatwa dostępność, angażująca grafika, użyteczna wiedza, ciekawe case stydy, angażujące ćwiczenia.

Korzyści jest znacznie więcej!

Jak sprawić, aby pracownicy z zaangażowaniem uczestniczyli w szkoleniach e-learningowych?

1.Organizacja pracy – przygotowanie do szkolenia e-learningowego.

Szkolenia e-learningowe można realizować w dowolnym momencie na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych, w pracy, w domu i w podróży. Natomiast odpowiednie przygotowanie się do efektywnego korzystania ze szkolenia e-learningowego to podstawa.

Pułapką może okazać się – nasza motywacja i rozpraszacze. Dlatego przygotowaliśmy wskazówki, które pomogą w sposób efektywny wykorzystać szkolenia e-learningowe:

Oto zestaw wskazówek dla pracowników:
  1. Potraktuj szkolenie e-learningowe jak każde inne!
  2. Zarezerwuj sobie termin w kalendarzu i trzymaj się go.
  3. Przygotuj środowisko IT:
    • Wyłącz program do poczty e-mail.
    • Wyłącz komunikatory.
    • Zminimalizuj lub zamknij wszystkie okna.
    • Otwórz przeglądarkę tylko z oknem szkolenia – zamknij wszystkie inne zakładki.
  4. Przygotuj środowisko szkoleniowe:
    • Nalej sobie napój – na szkoleniu stacjonarnym przecież pijesz wodę/kawę.
    • Jeśli pracujesz zdalnie – wybierz miejsce, gdzie będzie jak naj mniej elementów rozpraszających.
    • Jeżeli nie masz takiej możliwości – powiedz wszystkim wokoło, że zaczynasz szkolenie e-learningowe i prosisz o spokój. Możesz wystawić kartkę z taką informacją (pobierz naszą kartę Smart Education /Dolineo): Proszę o spokój – jestem na e-szkoleniu!
  5. Włóż słuchawki – szkolenie nie musi mieć lektora, aby je włożyć, słuchawki mogą być pomocne przy skupieniu się na szkoleniu i niereagowaniu na dochodzące do nas dźwięki z otoczenia . Nowoczesne słuchawki tłumią dźwięki z zewnątrz.

2. Mobile learning, czyli nie ważne, gdzie jesteś – ważne, że chcesz się uczyć.

Zamawiając szkolenia wybierz standard HTML5. Dzięki temu użytkownicy będą mogli odtworzyć je na dowolnym urządzeniu: komputerze PC, laptopie, tablecie czy smartphonie. Tak naprawdę miejsce nie ma znaczenia, ponieważ przyswajanie nowych treści może odbywać się w każdym miejscu i o każdej porze. Nie tylko w zarezerwowanej sali i  w konkretnych, sztywnych godzinach.

Sprawdź, kto z obserwacji naszych klientów najchętniej szkoli się mobilnie?
    1. Przedstawiciele handlowi i medyczni, którzy podróżują do Klientów lub czekają na spotkania. W przerwach oraz po odbyciu „objazdówki” mają czas na wykonywanie czynności administracyjnych. Realizując je na firmowym tablecie, uruchamiają również szkolenia e-learningowe. Są to najczęściej szkolenia sprzedażowe, szkolenia z obowiązujących procedur, nowych produktów lub szkolenia z rozwoju osobistego i kompetencji miękkich.
    2. Pracownicy administracyjni – nowe lub często aktualizowane procedury, szkolenia z obsługi nowo wdrożonych systemów powodują konieczność ciągłego uczenia się i podnoszenia kompetencji. Dzięki szkoleniom on-line, nie zajmują one już całego dnia i umożliwiają uzupełnienie wiedzy w dowolnym miejscu i czasie.

3. Dostępność 24/7 z każdego miejsca.

Większość platform e-learningowych jest dostępnych przez Internet z pracy, domu oraz podczas podróży. Platforma Dolineo umożliwia dodatkowo ograniczenie, które szkolenia mają być dostępne tylko z sieci firmowej, a które z poza niej. Jest to dodatkowe zabezpieczenie chroniące tajemnicę przedsiębiorstwa.

Udostępnienie większości zasobów 24/7 bez dodatkowych utrudnień wspiera wykorzystywanie e-learningu przez pracowników.

4. Samorozwój, life long learning.

Ciekawą opcją jest także strefa samorozwoju, gdzie pracownicy mają katalog e-szkoleń, audiobooków, ebooków – materiałów dodatkowych z różnych obszarów.

Oczywiście kwestia samorozwoju i life long learning to duże obszary, z którymi starają sobie poradzić eksperci oraz organizacje. Poniżej podpowiadamy kilka sposobów na to, jak zachęcić pracowników do nauki i rozwoju osobistego?

Co robią nasi Klienci, aby zwiększyć zaangażowanie w samorozwój?
  1. Uświadamianie menadżerów przez HR i dział szkoleń – gdy chcesz podnieść kompetencje u swoich pracowników, wskaż im materiały na platformie do rozwoju, pokaż metody szkoleniowe. Nie czekaj na szkolenia, ocenę okresową – działaj, udzielaj informacji zwrotnej, pokaż kierunek.
  2. Grywalizacja – dodatkowe bonusy za ukończenie większej ilości szkoleń. Punkty w grywalizacji można wymieniać na nagrody wirtualne (np. odznaki lub udoskonalenie wirtualnej postaci) oraz realne (np. bony zakupowe na ebooki lub audiobooki).
  3. Ścieżki rozwoju – pozwalają określić obowiązkowe obszary nauki oraz wskazać dodatkowe elementy rozwoju. Odpowiednio ułożony plan szkoleń jest dodatkową informacją dla pracownika, która wyznacza cel nauki i jego poszczególne etapy.

5. Dodatkowe miejsca szkoleniowe.

Nasi Klienci kreatywnie podeszli do przystosowania miejsc pracy do potrzeb kursów e-learningowych:

  1. Sale szkoleniowe w markecie – do których przyprowadzani są pracownicy, aby odbyć e-szkolenie. Mają przygotowane laptopy ze słuchawkami i podłączeniem do Internetu. Uruchomioną stronę startową platformy e-learningowej. Potrzebują tylko loginu i hasła, które otrzymują od menadżera (często nie mają adresu e-mail). Po upływie czasu potrzebnego na realizację szkolenia wracają na stanowisko pracy.
  2. Tablet u menadżera – to kolejne rozwiązanie z sieci sprzedaży, gdzie na zapleczu jest tylko magazyn oraz pokój kierownika. To on/ona udostępnia tablet, który ma podłączenie do Internetu oraz uruchomioną platformę szkoleniową. Pracownik szkoli się w pokoju we własnym tempie. W każdej chwili może przerwać i wrócić do pracy jeżeli natężenie ruchu Klienta tego wymaga.

Zapraszamy do realizacji szkoleń e-learningowych ze Smart Education, jak i udostępnienia platformy e-larningowej Dolineo dla Państwa pracowników. W ofercie Dolineo znajduje się ponad 150 szkoleń gotowych.