E-learningPoradyKolor ma znaczenie! Rola barw w projektowaniu szkoleń e-learningowych.

„Najjaśniejsze i najtęższe umysły to te, które kochają kolory.” 

John Ruskin

 

Nie od dziś wiadomo, że kolory mają wpływ na nasze życie i sposób, w jaki funkcjonujemy. Otaczają nas nieustannie, w niezauważalny sposób wpływając na naszą świadomość i podświadomość. Na co dzień zazwyczaj nie doceniamy ich siły – a szkoda, ponieważ mają one realny wpływ na naszą psychikę i dziejące się w niej procesy. Co niezwykle istotne, kolory silnie oddziałują na nasz umysł, w tym procesy związane z uczeniem się. Użycie odpowiednich barw, ich właściwy dobór i rozmieszczenie mogą korzystnie wpłynąć na emocje, uwagę i zachowanie użytkownika podczas nauki. Dlaczego zatem nie zacząć świadomie korzystać z ich mocy podczas tworzenia szkoleń e-learningowych? W artykule przybliżymy związek kolorów z przyswajaniem informacji.

 

Czym jest kolor?

Od strony naukowej: jest to wrażenie psychiczne wywoływane w mózgu w momencie, gdy do oka dociera promieniowanie elektromagnetyczne pochodzące ze światła. W ten sposób barwy wpływają na człowieka pod względem neurologicznym i biochemicznym.

 

Związek kolorów z uczeniem się

Badania dowodzą, że poprzez wzrok odbieramy ok. 80% wszystkich informacji pochodzących z otoczenia. Bodźce docierające do nas drogą wzrokową wzbudzają w nas konkretne wrażenia. Szczególnie istotne w tej kwestii są kolory, które mają wpływ na fizjologię ludzkiego organizmu oraz wywołują określone reakcje psychiczne. Aspekt wizualny okazuje się być szczególnie ważny w procesie uczenia się. Poszczególne kolory oraz ich zestawienia mogą przyspieszać przetwarzanie informacji, poprawiać uwagę, pamięć i koncentrację oraz pomagać odprężyć się w czasie nauki. Kolory wpływają także na emocje, które ułatwiają zapamiętywanie skojarzonych z nimi informacji.

Warto dobrze przemyśleć wybór palety kolorów przed zaprojektowaniem szkolenia e-learningowego. Odpowiednio dobrane barwy mają korzystny wpływ na przyswajanie wiedzy przez użytkowników. Jak to zrobić? Wystarczy zapamiętać kilka wskazówek na temat języka, jakim mówią do nas kolory.

 

Kolory ciepłe

Zastosowanie ciepłych kolorów w szkoleniach pomaga ukierunkować uwagę użytkowników. Mają one również działanie ożywiające i aktywizujące. Przyciągają wzrok, są więc dobrym wyborem w przypadku przycisków wzywających do działania. Należy jednak pamiętać, żeby używać je oszczędnie i w przemyślany sposób – użycie ich chaotycznie i w zbyt dużej ilości może budzić dyskomfort użytkownika. W tej kwestii warto uważać szczególnie na kolor czerwony i żółty. Ich zbyt duże natężenie może osłabić przekaz i wywołać irytację użytkowników.

Kolor ma znaczenie! Rola barw w projektowaniu szkoleń e-learningowych.

Kolory ciepłe. Rola barw w projektowaniu szkoleń e-learningowych.

Czerwony

Wpływ na użytkownika:

  • pobudza reakcje fizjologiczne, m.in. szybsze bicie serca,
  • przykuwa uwagę,
  • zachęca do podjęcia działania,
  • wspiera nieszablonowe myślenie,
  • stanowi sygnał ostrzegawczy,
  • nakłania do podjęcia ryzyka.

Zastosowanie:

  • wzmacnianie przekazu – przy użyciu w niewielkich ilościach.

Żółty

Wpływ na użytkownika:

  • przykuwa uwagę – jest to pierwszy kolor, na który zwraca uwagę użytkownik,
  • działa inspirująco,
  • wzmaga kreatywność,
  • aktywizuje.

Zastosowanie:

  • podkreślanie najważniejszych elementów,
  • omawianie zagadnień technicznych – najlepiej w połączeniu z szarościami.

Pomarańczowy

Wpływ na użytkownika:

  • pobudza emocje
  • poprawia nastrój,
  • przykuwa uwagę,
  • aktywizuje.

Zastosowanie:

  • szkolenia o lżejszej tematyce,
  • podkreślanie kluczowych elementów,
  • w charakterze tła szkolenia.

 

Kolory zimne

Kolory zimne mają właściwości uspokajające i świetnie sprawdzą się w przypadku szkoleń online o poważnej tematyce. Są łatwe w odbiorze, przez co pomagają użytkownikom w przyswajaniu nowych, skomplikowanych informacji. Dobrym pomysłem jest wybór chłodnego odcienia w charakterze tła ekranów szkolenia oraz uzupełnianie ich o elementy w odcieniach ciepłych.

Kolory zimne. Rola barw w projektowaniu szkoleń e-learningowych.

Kolory zimne. Rola barw w projektowaniu szkoleń e-learningowych.

Zielony

Wpływ na użytkownika:

  • wzmaga koncentrację,
  • relaksuje i zapobiega zmęczeniu oczu,
  • ułatwia czytanie,
  • wspomaga w podejmowaniu decyzji.

Zastosowanie:

  • wskazywanie na zalety jakiegoś aspektu,
  • szkolenia związane m.in. z tematyką zdrowia fizycznego i psychicznego, pracy umysłowej, finansów, bezpieczeństwa.

Niebieski

Wpływ na użytkownika: 

  • wspomaga kreatywne myślenie,
  • skłania do skupienia i precyzji,
  • uspokaja.

Zastosowanie:

  • wizualizacja skomplikowanych zagadnień,
  • zapobieganie rozproszeniu uwagi,
  • wzmocnienie wizualnego przekazu – w połączeniu z ciepłymi kolorami.

Fioletowy

Wpływ na użytkownika:

  • pobudza wyobraźnię,
  • przywołuje aurę tajemniczości,
  • rozwija intuicję i rozwiązywanie problemów za jej pomocą.

Zastosowanie:

  • lekkie, mniej angażujące intelektualnie szkolenia,
  • szkolenia, w których pożądana jest odrobina tajemniczej atmosfery,
  • osiągnięcie uspokajającego efektu – w połączeniu z niebieskim, z czerwonym – bardziej stymulującego.

 

Zwiększ czytelność za pomocą kontrastu

Odpowiedni dobór kolorów może sprawić, że treść szkolenia e-learningowego będzie bardziej czytelna nawet o 40%. W kwestii projektowania ekranów szczególnie dobrze sprawdza się zestawienie dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, co daje energiczny i żywy efekt. Kontrastowy dobór tła i elementów klikalnych wraz z ważnymi treściami ułatwi użytkownikowi przyswajanie informacji. Aby dobrać dwa odpowiednio kontrastujące ze sobą kolory, warto skorzystać z tzw. koła barw lub narzędzia do analizy kontrastu kolorów. Należy jednak pamiętać o tym, że zbyt intensywne zastosowanie kontrastu może zmęczyć i rozproszyć niektórych użytkowników.

 

Najważniejsza jest równowaga

Znajomość znaczenia kolorów oraz umiejętność ich zestawiania to solidna podstawa do tworzenia harmonijnych projektów szkoleń e-learningowych, które ułatwiają użytkownikom przyswajanie i zapamiętywanie informacji. Konieczne jest jednak znalezienie odpowiedniej równowagi, ponieważ nadmierne użycie kolorów może doprowadzić do przeciążenia i utrudnienia odbioru treści, przynosząc efekt odwrotny do zamierzonego. Kolory muszą być używane w sposób świadomy i przemyślany, a ich rola nie może ograniczać się jedynie do estetyki. Kolorystyczna koncepcja szkolenia online powinna być także spójna z tekstem, zarówno pod względem merytorycznym jak i formalnym. Przykładowo: niewielka, delikatna czcionka w połączeniu z krzykliwym kolorem tworzy sprzeczny komunikat. Lepiej unikać bardzo jaskrawych barw podczas projektowania szkolenia lub umieszczać je na stonowanym, bardziej neutralnym tle.

To już cała wiedza, jaką chcieliśmy Ci przekazać w tematyce roli kolorów w szkoleniach e-learningowych. Jeżeli jesteś zainteresowany realizacją angażujących i ciekawych dedykowanych szkoleń e-learningowych, skontaktuj się z nami.