E-learningPoradyplan na szkolenie e-learningowe

Zaczynając od tego czego oczekujesz od szkolenia, jaka jest grupa docelowa, jakimi narzędziami chcesz utrwalić wiedzę użytkowników, jak obszerny jest materiał merytoryczny, na którym zamierzasz bazować; po pytanie o budżet, jaki masz do przeznaczenia na zamawiane szkolenie e-learningowe. Odpowiedzią na te i wszystkie inne pozostałe kwestie, które omówisz podczas pierwszych rozmów z wykonawcą, jest właśnie opracowana koncepcja.

Szkolenie e-learningowe, które Twoja firma planuje adresować wewnętrznie do pracowników lub zewnętrznie: do klientów, podwykonawców itp. w dużej mierze wpływa na postrzeganie Twojej organizacji nie tylko przez samych odbiorców, w środowisku zawodowym, ale niekiedy i na całym świecie. To materiał, który ma pełnić nie tylko oczywistą funkcję edukacyjną, ale także budować pozytywny wizerunek Twojej organizacji. Ten funkcyjny dualizm sprawia, że liczy się każdy szczegół, potrzebny jest dobry plan.

Rola tematu e-szkolenia

To o czym będzie szkolenie jest bardzo ważne. Jednak decydujące jest podejście, w jaki sposób potraktujemy treści. Nawet najmniej pobudzający wyobraźnię zbiór procedur poddany pomysłowej obróbce może okazać się wciągającym, prawie jak dobry serial, szkoleniem.

Otwórz umysły i serca

Już teraz możesz określić jakim językiem chcesz komunikować zdalne treści – mniej czy bardziej formalnym, czy zamierzasz zawrzeć dużo słownictwa specjalistycznego? Planując ten punkt pamiętaj, że właśnie konstruujesz wypowiedź do swojego pracownika czy klienta, więc ma być przede wszystkim zrozumiała, ale także otwierająca nie tylko jego umysł na przyjęcie nowych informacji, ale także serce, aby zbudować w ten sposób więź z Twoją organizacją.

 

Treść ma być przede wszystkim zrozumiała, ale także otwierająca nie tylko jego umysł na przyjęcie nowych informacji, ale także serce, aby zbudować w ten sposób więź z Twoją organizacją.

Jak szkolenie widzą

Przejdźmy do kwestii związanych ze stroną graficzną – tutaj także koncepcja powinna być odzwierciedleniem wizerunku Twojej organizacji. Jeśli Twoja firma posiada brandbooka koniecznie przekaż go, by przygotowane dla Ciebie wizualizacje były jak najbardziej zbliżone do finalnych ekranów szkolenia. Zdecyduj, czy nowe szkolenie ma nawiązywać do poprzednich (jeśli takie posiadasz), stanowić serię? Jeśli tak, to właściwy moment, byś podzielił(-a) się uwagami, co chcesz, by było powielone, a które rozwiązania w Twojej ocenie się nie sprawdziły.

Nie tylko teoria

Niesłychanie ważnym aspektem są elementy aktywizujące użytkowników. Wprowadzenie „dialogu” pomiędzy użytkownikiem a treściami może mieć zróżnicowaną formę zarówno pod względem zaawansowania, opracowania graficznego itp. Najprostszą z nich są pytania jedno- lub wielokrotnego wyboru, rolą użytkownika jest zaznaczanie uważanej za poprawną odpowiedzi. Rozważ także zastosowanie grywalizacji, której części składowe w formie ćwiczeń i konkretnych zadań będą pojawiały się na wybranych ekranach, by potem na koniec szkolenia podsumować dokonania użytkownika. Ekrany mogą także zostać splecione fabułą, urozmaicone wprowadzeniem postaci przewodnika bądź ubarwione scenkami obrazującymi przykłady z życia Twojej firmy.

Z cyklu

To właśnie case study, będzie następnym tematem już siódmego artykułu z cyklu „Jak dobrze przygotować się do szkoleń e-learningowych?”. W poprzednim omawialiśmy profesjonalne przygotowanie materiałów.

 

Podsumowując: koncepcja to opracowana strategia przekazania użytkownikowi wiedzy oraz kreowania wizerunku Twojej firmy.

 

Pamiętaj by to właśnie od niej rozpocząć prace nad szkoleniem. A gdy planujesz zamówić szkolenie u zewnętrznego dostawcy pamiętaj aby elementem oferty była właśnie koncepcja szkolenia wraz z zamieszoną strukturą szkolenia z szacunkową liczbą ekranów, które odpowiadają ilości wsadu merytorycznego i mają bezpośredni wpływ na koszt szkolenia.

Chcesz porozmawiać o tym artykule lub szkoleniu dla Twojej firmy? Chcesz zobaczyć jak działa i co oferuje platforma z gotowymi szkoleniami Dolineo? Skontaktuj się z nami!

 

Sprawdź pozostałe artykuły z cyklu:

W e-learningu podstawą jest dobry plan – jak tworzyć szkolenia online? – cz. 1

Eureka – czyli rola pomysłu w szkoleniach e-learningowych – cz. 2

Gotowe szkolenie e-learningowe instant – cz. 3

Od potrzeby do dedykowanego szkolenia e-learningowego – cz. 4

Szkolenie online – dobre początkiem profesjonalnego – cz. 5

Skuteczne case study w e-szkoleniu – cz. 7