E-learningPorady

Chcesz, by szkolenia e-learningowe w Twojej firmie były jak dobre seriale, w których uczestnik nie może się doczekać kolejnego ekranu? Zadbaj o naturalne, z życia wzięte, dialogi bohaterów i wartką akcję przemycającą treści edukacyjne.

Wystartuj po mistrzowsku

Mając temat i cel szkolenia zastanów się, kto przygotuje dobry materiał, na podstawie którego powstanie scenariusz, a finalnie całe szkolenie. Czy będzie to specjalista na co dzień pracujący w Twojej organizacji, czy raczej potrzebujesz kogoś z zewnątrz? Jeśli zdecydujesz się na tę drugą opcję możesz poprosić o pomoc w poszukiwaniu właściwej osoby firmę, której zlecisz przygotowanie szkolenia. Z racji doświadczenia dysponują bazą wykwalifikowanych osób i wiedzą. Weź to kryterium pod uwagę także przy powierzeniu zadania stworzenia merytoryki swoim pracownikom.

 

Weź pod uwagę, kto przygotuje dobry materiał, na podstawie którego powstanie scenariusz, a finalnie całe szkolenie. Czy będzie to specjalista z Twojej firmy, czy ktoś z zewnątrz?

 

Materiał, z którego powstanie tekst szkolenia, powinien być czytelny od pierwszego wyrazu, na każdym etapie pracy nad tzw. wsadem. Zadbanie tylko o poprawność merytoryczną, ale także o to, by scenarzysta i metodyk, którzy zajmą się tekstami na późniejszym etapie, nie mieli problemu ze zrozumieniem tematu.

Jedyna właściwa perspektywa

Jakim językiem powinien posługiwać się twórca wsadu? Jest to bardzo uzależnione od profilu odbiorców, przede wszystkim od stopnia specjalizacji. Jednak zawsze powinien być to język jednoznaczny i zrozumiały. Raczej rezygnujemy z nagromadzenia słownictwa specjalistycznego, przeintelektualizowania. Jeśli to koniecznie i decydujemy się na zastosowanie skomplikowanych terminów dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie słownika, do którego uczestnik szkolenia będzie miał dostęp z każdego ekranu.

Minimalizm

Umiar to złota zasada także w e-learningu. Jeśli Twoi odbiorcy nie wymagają „łopatologicznego ” wykładania kawy na ławę postaraj się o inspirujące treści, ekrany zostawiające miejsce na własne przemyślenia użytkownika. Czym możesz zainspirować?

 

Dużą wartość mają przede wszystkim opisy sytuacji, które rzeczywiście miały lub mogłyby mieć miejsce tzw. case study. Nie mogą to być sztywne historie bez puenty.

 

Tutaj jednak pojawia się niebezpieczeństwo szumu informacyjnego. Trzymanie się tematu to kolejna ważna zasada, której obowiązkowo trzeba się trzymać.

 

Małymi kęsami

Kolejną rzeczą, o którą warto zadbać jest właściwy podział materiału. To w jaki sposób należy to zrobić jest uzależnione od jego obszerności, tematyki, koncepcji czy tego, w jaki sposób będą z niego korzystali użytkownicy.

Wizualnie

Zadbaj także o stronę wizualną. Do mejla z plikami tekstowymi dołącz brandbooka. Jeśli w szkoleniu mają zostać użyte zdjęcia, dostarcz je w jak najlepszej, czyli najwyższej, jakości.

Śmiało pytaj

 

Kierownik projektu to Twój doradca i łącznik z pozostałymi członkami zespołu. 

 

Będzie prowadzić Cię przez wszystkie etapy tworzenia. To Twój łącznik z pozostałymi członkami zespołu odpowiedzialnymi za projekt. Zawsze może zorganizować wspólną rozmowę, która da rozwiązania dla nurtujących Cię kwestii.

Z cyklu

To piąty artykuł z cyklu „Jak przygotować się do szkoleń e-learningowych?”,  poświęcony tajnikom zdalnego przekazywania wiedzy w sposób efektywny. W poprzednich omawialiśmy aspekty trafnego określania grupy docelowej, roli pomysłu, rozpatrywaliśmy wady i zalety szkoleń gotowych oraz dedykowanych. W następnym artykule weźmiemy pod lupę koncepcję.

Chcesz porozmawiać o tym artykule lub szkoleniu dla Twojej firmy? Chcesz zobaczyć jak działa i co oferuje platforma z gotowymi szkoleniami Dolineo? Skontaktuj się z nami!

 

Sprawdź pozostałe artykuły z cyklu:

W e-learningu podstawą jest dobry plan – jak tworzyć szkolenia online? – cz. 1

Eureka – czyli rola pomysłu w szkoleniach e-learningowych – cz. 2

Gotowe szkolenie e-learningowe instant – cz. 3

Od potrzeby do dedykowanego szkolenia e-learningowego – cz. 4

Plan na efektywne e-szkolenie – cz. 6

Skuteczne case study w e-szkoleniu – cz. 7