Blended learning, czyli nauczanie hybrydowe lub nauczanie mieszane, w wielu organizacjach cieszy się dużą popularnością. Nic dziwnego – ta metoda nauczania łączy tradycyjne nauczanie stacjonarne z elementami e-learningu, tworząc elastyczne i nowoczesne podejście do nauczania. To idealny miks składający się z najlepszych cech nauczania online oraz korzyści wynikających z bezpośredniego kontaktu z nauczycielem. W tym artykule przybliżymy, czym dokładnie jest metoda blended learning, jakie korzyści płyną z jego zastosowania oraz jakie najlepsze praktyki warto stosować wdrażając tę metodę nauczania do organizacji. Zacznijmy od najważniejszych informacji – jaka jest definicja blended learning?
Czym jest blended learning?
Jak wspomnieliśmy na wstępie, blended learning – znany też jako nauczanie hybrydowe – to metoda edukacyjna, która łączy tradycyjne nauczanie stacjonarne z nowoczesnymi technologiami i formatami e-learningowymi. Co to oznacza w praktyce?
Otóż dzięki tej metodzie uczestnicy mają możliwość udziału w zajęciach zarówno stacjonarnie, jak i online. To pozwala na dużą elastyczność i indywidualizację procesu nauczania.
W zależności od potrzeb nauczycieli i uczniów, metoda blended learning może przyjmować różne formy. Jednym z popularnych modeli jest model rotacyjny, w którym uczniowie naprzemiennie uczestniczą w zajęciach stacjonarnych oraz pracują online. Inną ciekawą wersją jest model flipped classroom, gdzie uczestnicy zdobywają teoretyczną wiedzę online, a stacjonarnie koncentrują się na jej praktycznym zastosowaniu. Model elastyczny polega na tym, że większość treści edukacyjnych jest dostarczana online, a uczestnicy mają pełną kontrolę nad tempem i ścieżką nauki. Nauczyciele czy mentorzy pełnią głównie rolę doradców i wsparcia, interweniując jedynie w razie potrzeb, co zwiększa samodzielność uczestników szkolenia. Wszystkie trzy modele służą jak najlepszemu uzupełnianiu się formatów stacjonarnych i online.
Zalety metody blended learning
Blended learning oferuje wiele korzyści, które dodatnio wpływają na jakość nauczania i zaangażowanie uczestników szkolenia. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich – na jakie profity może liczyć organizacja wdrażająca tę metodę nauczania?
1. Elastyczność
Jedną z najbardziej oczywistych zalet metody blended learning jest jej elastyczność. Osoby uczestniczące w szkoleniach mogą dostosować tempo nauki do swoich indywidualnych potrzeb. Dodatkowo, uczniowie mają możliwość nauki w dowolnym miejscu i czasie, dzięki stałemu dostępowi do materiałów online. Wystarczy jedynie urządzenie z dostępem do internetu.
2. Indywidualizacja nauczania
Blended learning umożliwia nauczycielom lepsze dostosowanie materiałów do potrzeb oraz stopnia zaawansowania użytkowników szkolenia. Dzięki nowoczesnym technologiom (np. platformom e-learningowym) możliwe jest monitorowanie postępów każdego uczestnika i dostosowywanie materiałów w zależności od ich potrzeb. To sprawia, że nauka staje się bardziej spersonalizowana, a w efekcie – bardziej owocna.
3. Większe zaangażowanie użytkowników
Połączenie tradycyjnych metod przekazywania wiedzy z nowoczesnymi narzędziami nauczania online sprzyja zaangażowaniu uczestników szkolenia w omawiane tematy. W jaki sposób? Interaktywne materiały, takie jak wideo, quizy czy symulacje, angażują odbiorców na różne sposoby – to przekłada się na lepsze przyswajanie wiedzy. Bezpośredni kontakt z osobą prowadzącą szkolenie również działa stymulująco.
4. Optymalizacja kosztów
Choć wdrożenie metody blended learning może wiązać się z początkowymi kosztami związanymi np. z opracowaniem lub zakupem szkoleń e-learningowych czy dedykowanej im platformy, w dłuższej perspektywie pozwala na oszczędności. Nauczanie online eliminuje potrzebę organizacji w pełni stacjonarnych szkoleń, wynajmu sal czy zakupu materiałów dydaktycznych – bez wątpienia jest to źródło wielu oszczędności.
Najlepsze praktyki w zakresie blended learningu
Aby w pełni wykorzystać potencjał blended learningu, warto stosować sprawdzone metody i praktyki. Podsuwamy kilka pomysłów, które mogą pomóc w efektywnym wdrożeniu tej metody.
1. Wyznaczanie celów nauczania
Pierwszym krokiem do sukcesu w nauczaniu mieszanym – jak w wielu innych obszarach – jest jasne określenie celów. Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez wprowadzenie blended learningu. Czy chodzi o zwiększenie umiejętności odbiorców szkoleń? A może też zwiększenie ich zaangażowania i zaoszczędzenie zasobów? Zapisz wszystkie pomysły – odpowiednio wybrana forma blended learningu z pewnością odpowie na Twoje potrzeby.
2. Wybór odpowiedniego modelu blended learningu
Na rynku istnieje wiele modeli metod blended learning, takich jak wspomniany przez nas wyżej model rotacyjny, model flipped classroom czy model elastyczny. Wybór odpowiedniego modelu zależy od specyfiki grupy docelowej oraz tematu, którego ma dotyczyć szkolenie. Ważne jest, aby wybrać taki model, który najlepiej odpowiada określonym wcześniej celom edukacyjnym.
3. Integracja nowoczesnych technologii
Wachlarz nowoczesnych technologii, które mogą wesprzeć blended learning jest dość szeroki. Dzięki swoim funkcjonalnościom, mogą one znacząco zwiększyć efektywność nauczania hybrydowego. Warto więc regularnie aktualizować narzędzia i wdrażać innowacyjne rozwiązania.
Przykładyblended learningu
Metoda blended learning znajduje szerokie zastosowanie w edukacji i różnych sektorach zawodowych. Gdzie używany jest z największym powodzeniem?
• Szkolenia zawodowe – pracownicy, zwłaszcza w sektorach technicznych, mogą uczyć się nowych umiejętności (np. obsługi urządzeń) w formule online, a następnie testować je w realnych warunkach. Przykładem może być szkolenie pracowników przedsiębiorstw produkcyjnych, którzy uczą się obsługi nowoczesnych urządzeń najpierw teoretycznie online, a następnie wykonują testy praktyczne na rzeczywistym sprzęcie. Może być to szczególnie przydatne sektorach takich jak fabryki czy przemysł.
• Szkolenia wewnętrzne – część firm korzysta z blended learningu, aby zapewnić pracownikom dostęp online do wiedzy teoretycznej, którą następnie mogą wykorzystać w praktyce podczas stacjonarnych warsztatów. Dzięki tej formie nauczania, organizacje mogą zmniejszyć koszty logistyczne i czasowe związane z organizacją stacjonarnych szkoleń, jednocześnie oferując pracownikom elastyczność w nauce.
• Szkolenia onboardingowe – ta metoda nauczania świetnie sprawdzi się również w przypadku onboardingu nowego pracownika, który część kluczowych informacji koniecznych do rozpoczęcia wykonywania obowiązków może przyswoić np. W formie e-learningu, a przekazywaniem praktycznych umiejętności może zająć się przydzielony mu buddy.
• Szkoły wyższe – studenci mogą uczestniczyć w wykładach online, a na zajęciach stacjonarnych brać udział w zajęciach praktycznych oraz dyskusjach. Dzięki temu mają dostęp do elastycznej formy uczenia się teorii i praktyki, co stanowi dla nich bardzo wygodne rozwiązanie. Wyniki badań wskazują, że uczelnie, które wdrożyły blended learning, odnotowały wzrost zaangażowania studentów oraz poprawę wyników egzaminów końcowych. Uczelnie coraz częściej wykorzystują platformy LMS (Learning Management Systems), które umożliwiają śledzenie postępów studentów i dostosowywanie materiałów do indywidualnych potrzeb.ły obejmujące wszystkie etapy onboardingu, od preboardingu po adaptację i socjalizację.
Jak wybrać system do nauczania hybrydowego?
Wdrożenie skutecznego systemu do nauczania hybrydowego, wymaga zwrócenia uwagi na kilka istotnych czynników. Jakim cechom systemu warto przyjrzeć się w pierwszej kolejności?
- Łatwość obsługi – system zapewniający wdrożenie nauczania mieszanego powinien być prosty i intuicyjny w obsłudze zarówno dla odbiorców treści, jak i osób nauczających czy administratorów. Warto zminimalizować wszelkie bariery technologiczne, które mogą przeszkadzać w efektywnym nauczaniu. Narzędzie powinno być przystępne zarówno dla osób dobrze zaznajomionych z nowymi technologią, jak i tych, którzy dotąd nie mieli z nią zbyt wiele wspólnego.
- Możliwości integracji – system do nauczania hybrydowego o powinien umożliwiać integrację z innymi narzędziami, np. systemami zarządzania treścią czy aplikacją mobilną. Elastyczność platformy pozwala na jej swobodne i efektywne wykorzystanie oraz dostosowanie do indywidualnych potrzeb instytucji.
- Możliwość raportowania – to jeden z powodów, dla których instruktorzy i menedżerowie uwielbiają tę formę nauczania. Raportowanie pozwala na graficzne przedstawienie informacji dostępnych na platformie i daje szybki wgląd w to, co robią uczestnicy, jak daleko posunęli się w nauce oraz jakie osiągają wyniki w testach.
- Biblioteka szkoleń gotowych – ważne jest, aby wybrany system oferował dostęp do gotowych szkoleń, które umożliwiają użytkownikom wzrost w interesujących ich obszarach: od rozwoju osobistego, przez planowanie pracy, aż po szkolenia na temat szeroko stosowanych procedur.
Podsumowanie
Blended learning to metoda nauczania, która oferuje organizacjom znaczne korzyści, łącząc najlepsze cechy tradycyjnego nauczania stacjonarnego z nauczania online. Dzięki elastyczności uczestnicy mogą dostosować tempo nauki do własnych potrzeb, a indywidualizacja materiałów zwiększa efektywność procesu edukacyjnego. Dzięki nauczaniu hybrydowemu firmy i instytucje mogą również optymalizować koszty poprzez zmniejszenie konieczności organizowania stacjonarnych szkoleń. Wybór odpowiedniego modelu i platformy do nauczania mieszanego jest kluczowy, aby w pełni wykorzystać potencjał tej metody i dostarczyć odbiorcom spersonalizowane i angażujące doświadczenia edukacyjne.