E-learningkursy e-learningowe - wsparcie w rozwoju pracowników

Wielu pracodawców skarży się, że na rynku brakuje specjalistów o poszukiwanych przez nich kompetencjach. Uczelnie nie nadążają z aktualizacją programów kształcenia i dostosowywaniem ich do szybko zmieniających się realiów biznesowego świata. Zatrudnienie specjalisty czy specjalistki o pożądanych umiejętnościach to nie tylko duży koszt, ale też ryzyko, że niebawem ktoś inny zaoferuje mu/jej lepsze warunki płacowe. W takiej sytuacji zostaniemy z nieobsadzonym stanowiskiem i koniecznością organizowania kolejnego kosztownego procesu rekrutacji.

…A gdyby tak spojrzeć na sprawy od drugiej strony?

Wyniszczająca walka

Walka o najlepszych specjalistów przypomina wyścig zbrojeń. Nie wiedząc, co zaoferują inni, trzeba stale podnosić stawkę – oferować jeszcze wyższe wynagrodzenie, jeszcze więcej benefitów, jeszcze więcej samodzielności… Zwyciężają najsilniejsi, jednak wygrana dziś wcale nie oznacza wygranej jutro, a spektakularny sukces łatwo zamienia się w pyrrusowe zwycięstwo. Wszystko to sprawia, że coraz więcej pracodawców zadaje sobie pytanie: jak przerwać to szaleństwo?

Efektywna pomoc kursów e-learningowych

Wiele firm, które dotkliwie odczuwają niedostatki kompetencyjne swojej kadry, ma jednocześnie ogromny niewykorzystany potencjał w postaci głodnych wiedzy i otwartych na nowości pracowników. W czym zatem tkwi problem? Zazwyczaj osoby, które mogłyby im przekazać potrzebną wiedzę, są zbyt obłożone zadaniami, by mogły jeszcze poświęcić innym swój czas. Jeśli nawet chętnie odpowiedzą na konkretne pytania, to ci, którym brakuje wiedzy, często nawet nie wiedzą, od czego zacząć. Potrzebują podstawowej wiedzy i punktu zaczepienia. Tu z pomocą przychodzą kursy e‑learningowe. Przygotowane jednorazowo, mogą być wykorzystywane przez wiele lat do szkolenia świeżych i bardziej doświadczonych pracowników. Przydają się wszędzie tam, gdzie zawiodło dotychczasowe kształcenie. Warto też mieć w pamięci, że pracownik, który czuje, że może w organizacji rozwijać swój potencjał, zastanowi się dwa razy, nim spojrzy na warunki oferowane przez konkurencję. Z tego powodu stworzenie i uzupełnianie na bieżąco bazy e-learningowych szkoleń kompetencyjnych powinno leżeć w centrum zainteresowania każdego pracodawcy.

Jakich kompetencji potrzebujesz?

Wiele organizacji tworzy rozbudowane systemy kompetencyjne wraz ze wsparciem w postaci kompleksowych kursów e-learningowych. Nie ma bowiem nic gorszego niż zostawić pracownika z informacją, że stwierdziliśmy u niego luki kompetencyjne. Jednocześnie nie zaproponować rozwiązania ani wsparcia w nabyciu tych kluczowych kompetencji. Doświadczenie pokazuje jednak, że bazę szkoleń kompetencyjnych warto na bieżąco rozbudowywać o nowe szkolenia uzupełniające wiedzę i umiejętności potrzebne w nowych realiach biznesowych czy prawnych.

Do współpracy wybierz tych, którzy myślą z wizją

Decydując się na współpracę z zewnętrznym dostawcą, warto wybrać firmę, która ma świadomość złożoności procesu szkoleniowego i patrzy dalej niż na raporty na platformie. Projektując kursy e‑learningowe, musimy pamiętać, że ostatecznym celem jest zmiana w zachowaniu pracowników. W jej efekcie – lepsze wyniki. Dobre szkolenie powinno więc nie tylko przekazywać wiedzę z wybranego tematu. Także pokazać jego uczestnikom, jak mogą ją wykorzystać – najlepiej natychmiast po zamknięciu szkolenia. Musi też być dobrze ustrukturyzowane i umożliwiać szybkie odnalezienie szukanych informacji. Dobrym uzupełnieniem procesu szkoleniowego jest ponadto stworzenie materiałów wspierających – infografik, podsumowań czy tzw. pigułek wiedzy.

Wraz ze zmianą pokoleniową osoby, które zatrudniasz, coraz gorzej znosić będą odsunięcie procesu szkoleniowego w czasie. Zamiast dołączać do chóru utyskującego na niecierpliwość millenialsów, pomyśl, że w tym przypadku gracie do jednej bramki. Zatrudniasz ludzi, którzy natychmiast chcą podnieść swoje kompetencje. Upewnij się jedynie, że masz na platformę odpowiednie szkolenie.